Mijn naam is Marjo van Gurp. Ik ben al heel wat jaartjes werkzaam in het onderwijs. Ik ben getrouwd en heb twee volwassen kinderen. Ik houd van sporten (onder andere hardlopen), lezen, leren, uit eten gaan en reizen. Daarnaast ga ik geregeld naar het theater. Ik geniet elke dag weer van de groep leerlingen die ik in de klas heb. Ik probeer ze te bieden wat ze nodig hebben door te observeren, te motiveren en vaardigheden aan te bieden die leerlingen nodig hebben om een leven lang te blijven leren. We leven tenslotte in een kennismaatschappij, waarbij van mensen wordt gevraagd snel te kunnen aanpassen aan de veranderende samenleving. De maatschappij vraagt om mensen die ‘levenslang’ leren, en daar hoop ik een bijdrage aan te leveren. De leerlingen zullen later beroepen hebben die wij nu nog niet kennen. In de loop van de jaren heb ik diverse opleidingen en cursussen gevolgd. Tijdens mijn laatste opleiding heb ik een master ‘Innoveren en Begeleiden’ afgerond, waarbij ik onderzoek heb gedaan naar ‘hoe de leraar de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de leerling voor hun eigen leerproces kan vergroten’. Dit onderwerp is zeer goed toe te passen in het Montessorionderwijs. Sinds augustus 2016 werk ik op Montessori Oog in Al. Ik sta hier weer als leraar voor de middenbouw. Ik heb gewerkt als leraar, adjunct-directeur, remedial teacher, intern begeleider en met hoogbegaafde kinderen. Nu sta ik weer als leraar voor de groep. Voor mij is de cirkel rond: ik ben in 1979 gestart als leraar voor een groep 5 en ik zal eindigen als leraar voor een middenbouwgroep.
by